Záchranárske práce v HC Košice pokračujú

PRIDANÉ: 27.6.2020

Predčasné ukončenie sezóny, ekonomická kríza a obavy z návratu karanténnych opatrení komplikujú prípravy na novú sezónu. Situáciu v HC Košice v porovnaní s ostatnými klubmi Tipsport ligy (s výnimkou Slovana) sťažujú aj ekonomické dopady na chod Steel arény. Prinášame vám prehľad najzásadnejších faktov, ktoré ovplyvňujú fungovanie klubu a proces prípravy na novú sezónu.

 

Následky predčasne ukončenej sezóny

  •  Strata príjmov zo vstupného cca. 500 000 Eur.
  • • Strata príjmov od reklamných partnerov cca. 150 000 Eur.
  • • Výpadok príjmov spôsobil vznik záväzkov vo výške cca. 330 000 Eur (cca. 200 000 Eur Steel aréne).

 

Ekonomická kríza v oceliarenskom priemysle

  • • Najhoršia kríza oceliarenského priemyslu od 2. Svetovej vojny.
  • • Generálny partner klubu aktuálne nemôže HC Košice podporiť. Z avizovanej sumy 750 000 Eur na sezónu 2020 / 2021 klub nedostane ani Euro.
  • • U.S. Steel Košice podporil košický hokej v priebehu 20 rokov sumou vyššou ako 40 miliónov Eur.
  • • Dopady na fungovanie U. S. Steel Košice spôsobili pokles finančnej podpory pre HC Košice už od začiatku sezóny 2018/2019. Klub v sezóne 2019/2020 vykompenzoval pokles v celkovej výške 700 000 Eur získaním nových partnerov, znižovaním nákladov a marketingovou aktivitou.
  • • Svetová ekonomika sa prepadla o 5%, slovenská ekonomika poklesne o 6 až 13 %. Potenciálni partneri a investori sú zdržanliví.

 

Ekonomické podmienky Steel arény

  • • Príjmy Steel arény z prenájmu klesli od marca na nulu vinou karanténnych opatrení.
  • • Prenájom HC Košice pokrýva 27% príjmov Steel arény. Zvyšok príjmov tvoria podujatia, ktorých konanie je pri hrozbe návratu COVIDu otázne.
  • Steel aréna nedokáže klubu garantovať vytvorenie ľadu aj v prípade, žeby klub uhradil svoje záväzky a platil nájom. Na prevádzku Steel arény bude chýbať do konca viac ako 400 000 Eur, ktoré Steel aréna nezíska kvôli zrušeným podujatiam až do konca roka. 
  • • V prípade návratu karanténnych opatrení počas novej sezóny si klub bude musieť svoje záväzky voči Steel aréne plniť (väčšina klubov záväzky za prenájom haly nepozná, a tak toto riziko nepociťuje).
  • • Steel aréna bola 2 x dejiskom MS v hokeji, zviditeľnila mesto i Slovensko a vygenerovala enormné príjmy pre hokej a turizmus na Slovensku. Pomôcť by mali kompetentné inštitúcie.

 

Neistota z vývoja pandémie a manažérska zodpovednosť

  • • Karanténne opatrenia sa môžu vrátiť kedykoľvek – záväzky však ostávajú. Kto bude platiť hráčov, zamestnancov a kompenzovať     
  •   permanentkárov a reklamných partnerov?
  • • Prognózy o veľkej ekonomickej kríze a návrate 2. vlny sú veľmi reálne.
  • • Kluby Tipsport ligy neprijali žiadne preventívne opatrenie a nemajú krízový plán.
  • • Vyspelé ligy a kluby v zahraničí situáciu dôsledne analyzujú, majú pripravené krízové modely, ako prípadný návrat karanténnych opatrení finančne kompenzovať.
  • • HC Košice ako jediný klub navrhol preventívne opatrenie.
  • • Naplnenie rizík pri zopakovaní sa situácie z polovice marca by mohlo znamenať bankrot klubu. HC Košice je s.r.o., ktorá zodpovedá za svoje záväzky ako akákoľvek iná firma.

 

Štartovacia čiara

  • • Pri plánovaní sezóny pre A-tím HC Košice začína v porovnaní s všetkými klubmi extraligy (s výnimkou Slovana) s deficitom cca. 1 000 000 Eur za prenájom ľadu + cca. 330 000 záväzkami (cca. 200 000 na Steel arénu) z minulej sezóny. Klubom, ktorým platí za ľad mesto tieto záväzky nevznikli a nemusia sa ich obávať ani v budúcej sezóne pri prípadnom prerušení ligy.
  • • Nie všetky kluby extraligy disponujú tak širokou mládežníckou základňou ako HC Košice. Náklady spojené s mládežníckymi tímami sú cca. 650 000 Eur ročne.
  • • HC Košice ako jediný hokejový klub odviedol podľa zákonu o športe cca. 810 000 Eur za 4 roky (odvody platil aj Slovan v po návrate do Tipsport ligy). Kluby v ostatných športoch (futbal, basketbal, atď.) taktiež odvádzali tieto prostriedky. 

 

Klub stojí pred dôležitými rozhodnutiami

HC Košice vidí východisko z neľahkej situácie v spolupráci s komunitou. Pomôcť budú môcť firmy, inštitúcie a samotní fanúšikovia, pre ktorých klub pripravil niekoľko alternatív. Tie odprezentuje spolu s plánmi a víziami ďalšieho fungovania klubu počas 3. pokračovania akcie HC Košice Community Forum, ktorá bude vysielaná naživo na klubovom facebooku v stredu (1. 7. 2020) o 18.00. Po tomto dátume by klub a komunita mali poznať odpovede na niektoré zásadné otázky.